www.ziarullumina.ro

Ziarul Lumina -

www.trinitastv.ro

Trinitas TV -

www.radiotrinitas.ro

Radio Trinitas -

www.radiorenasterea.ro

Radio Renaşterea -

www.ubbcluj.ro

Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj Napoca -


Dumnezeu este dragoste - Nu violenţei în familie!

Printre problemele cu care se confruntă societatea noastră la acest început de mileniu este și exacerbarea violenței în planul concret al viețuirii umane. Violența are patologia ei, fie că e justificată de predispoziții genetice, mediu social sau cultură, fiind o expresie a incapacității de relaționare corectă cu semenul, în esență - lipsă a iubirii. Agresat de societatea de consum care impune ritmul ei, de rutina zilnică, de media, omul secolului XXI găsește cu greu un echilibru, și devine în ultimă instanță agresor. Ceea ce este însă deosebit de grav ține de faptul că violența, cu toate formele ei de manifestare contaminează familia, această biserica mică, locul care trebuie să descopere în lume icoana iubirii veșnice a lui Dumnezeu.
În fața acestui flagel care lovește temelia familiei creștine, Episcopia Sălajului s-a alăturat demersurilor intreprinse și de alte instituții implicate în această problematică, atât prin mesajul de la amvon, cât și în calitate de membru al Grupului de lucru împotriva violenței domestice instituit la nivelul judeţului Sălaj. Dumnezeu este dragoste - Nu violenţei în familie! este un astfel de exemplu, un proiect care porneşte de la realitatea identificată de preoţii din cele trei protopopiate ale Episcopiei Sălajului - 112 familii în care se trăieşte această dramă a violenţei. Pentru început ne propunem organizarea a trei sesiuni de cursuri adresate preoţilor pentru:
• informarea acestora în problematica violenţei domestice,
• dobândirea de către preoţi a unor abilităţi necesare în vederea consilierii primare pentru victimele violenţei domestice,
• informarea acestora cu privire la cadrul legal de care pot uza în vederea depăşirii situaţiilor de violenţă domestică,
• sensibilizarea comunităţii locale cu privire la incidenţa violenţei în şcoală, familie, societate.
Primele cursuri vor avea loc în a doua decadă a lunii noiembrie.

Pr. Insp. Claudiu Nechita



Resfințirea bisericii din parohia Motiș

În Duminica a 23-a după Rusalii, Preasfințitul Părinte Petroniu a resfințit biserica din parohia Motiș, protopopiatul Zalău. Alături de Preasfinția sa au fost prezenți la slujbă mai mulți preoți și diaconi, în frunte cu protopopul locului, Preacucernicul Părinte Ștefan Lucaciu.

În continuare a fost săvârșită slujba Sfintei Liturghii pe o scenă amenajată în vecinătatea bisericii. În cadrul Sfintei Liturghii, pentru întreaga activitate Preacucernicul Părinte Traian Scurt a fost hirotesit iconom stavrofor.

La începutul cuvântului de învățătură Preasfințitul Părinte Petroniu a felicitat pe preotul și credincioșii parohiei Motiș pentru eforturile făcute cu prilejul consolidării și înnoirii locașului de cult. Prin lucrările făcute în această perioadă la locașul de cult îi cinstim pe ctitorii bisericii a mai arătat Preasfinția sa. Există astfel o relație între generații, în sensul că ctitorii s-au jertfit pentru toți care le urmează în timp, însă aceștia din urmă îi pomenesc pe ctitori cât dăinuiește biserica.

De multe ori uităm că suntem trecători pe acest pământ și ne gândim să ne facem confort trupurilor noastre. Însă prin pilda bogatului căruia i-a rodit țarina, să învățăm ca atunci când vom muri să avem ce lua cu noi în veșnicie, adică fapte bune. Ceea ce facem pentru noi pe pământ, după moartea noastră vor bucura pe alții, dar ceea ce facem pentru alții în decursul vieții pământești luăm cu noi spiritualizat în împărăția cerurilor.

Vorbind despre Evanghelia citită astăzi, a vindecării demonizatului din Gadara, Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat faptul că diavolul, care pusese stăpânire pe omul respectiv, î-L acuza pe Fiul lui Dumnezeu că îi chinuie mai înainte de vreme. Deci, cel care chinuia pe om, acuza că este chinuit. Atunci Hristos l-a întrebat care îi este numele. Întrebarea nu a fost adresată omului ci diavolului. Răspunsul diavolului a fost "Legiune", fiindcă demoni mulți pususeră stăpânire peste om.

În continuare, Preasfințitul Părinte Petroniu a explicat cum poate să devină cineva demonizat. Noi toți suntem creați după chipul lui Dumnezeu și trebuie să tindem pre asemănarea cu El. Dumnezeu l-a creat pe om liber, astfel omul are posibilitatea să împlinească voia lui Dumnezeu sau nu. Când el este ispitit de vrăjmașul cade în plasa acestuia. În loc să fie slujitor al lui Dumnezeu, devine slujitor al păcatului și al diavolului. Repetând păcatele, acestea devin vicii sau patimi care pun stăpânire pe om. De aici până la îndrăcire nu mai este decât un pas, când diavolul pune stăpânire pe om și face ce vrea cu el, asemenea unui copil cu o jucărie.

Omul îndrăcit este un om păcătos și nu ajunge nimenea la îndrăcire fără voia lui. Dacă noi facem voia diavolului cădem sub stăpânirea lui. Cei care au o patimă sau mai multe, arată de câți vrăjmași ascultă, fiindcă fiecare dintre draci ne luptă cu un păcat anume. La fel și omul din evanghelia de astăzi, de vreme ce era posedat de o legiune, înseamnă că fusese un om foarte păcatos.

Când le-a cerut să iasă din om, diavolii I-au cerut Mântuitorului să-i lase să intre în turma de porci numai să nu ajungă în iad. Atât de rău este în iad încât nici dracilor nu le place acolo, ci le place între oameni, unde simt că au putere, fiindcă din nefericire prea mulți oameni ascultă de ispita și de îndemnul diavolului.

Diavolul este cel care ne separă, pe când Hristos este cel care ne unește, la fel cum s-a rugat Mântuitorul în grădina Ghetsimani „ca toți să fie una”. Unitatea este semnul comuniunii cu Dumnezeu și noi unii ceilalți, pe când vrăjmașul separă și dezbină.

După rostirea cuvântului de învățătură, la rândul său Preacucernicul Părinte Traian Scurt a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru popasul făcut în mijlocul parohiei Motiș și a mulțumit și credincioșilor pentru suportul pe care i l-au acordat la lucrările efectuate la biserică încă de la începutul pastorației sale în mijlocul lor, începând cu anul 1978.

Aparținând din punct de vedere administrativ de orașul Cehu Silvaniei, satul Motiș este situat în partea de nord-vest a județului Sălaj, la granița cu județele Maramureș și Satu Mare. Prima atestare documentară a localităţii datează din anul 1387.

Lucrările la biserica actuală din sat au început în anul 1830 și s-au întins pe o perioadă de 10 ani până în 1840. De-a lungul timpului biserica a suferit de mai multe ori reparații. Astfel de lucrări au fost efectuate în anul 1908, 1929 și 1958 când biserica a fost resfințită de către Preasfințitul Părinte Valerian Zaharia, Episcopul Oradiei, Bihorului și Sălajului.
Începând cu anul 1979, după instalarea sa ca preot paroh, Preacucernicul Părinte Traian Scurt a efectuat alături de credincioși împortante lucrări de restaurare a locașului de cult, lucrări care s-au finalizat o dată cu resfințirea bisericii de către Preasfințitul Părinte Vasile Coman în anul 1985.

Dar datorită faptului că în momentul ctitoririi biserica nu a fost ridicată pe o fundație ci este clădită din cărămidă direct din pământ, în ultimii ani igrasia a distrus aproape în totalitate pictura. În aceste condiții, începând cu anul 2009 au fost efectuate importante lucrări de consolidare și înfrumusețare a bisericii. Pentru combaterea igrasiei au fost efectuate lucrări de drenaj la adâncimea de 1,5 metri atât în interiorul locașului de cult cât și la exterior. Tot acum biserica a fost repictată în întregime.

Cu prilejul resfințirii bisericii a fost lansată și lucrarea „Monografia parohiei Motiș”, apărută la editura Caiete Silvane, sub semnătura domnului profesor Augustin Gavra.

PS Petroniu - Predica in duminica a 23 a dupa Rusalii, Motis, 2013



Hramul paraclisului de la Centrului Eparhial al Episcopiei Sălajului

Vineri, 18 octombrie 2013, în ziua prăznuirii Sfântului Evanghelist Luca, paraclisul din incinta Centrului Eparhial și-a serbat ocrotitorul. Cu acest prilej Sfânta Liturghie a fost săvârșită de către Preasfințitul Părinte Petroniu. Alături de Preasfinția Sa au mai făcut parte din sobor Preacucernicul Părinte Ionuț Pop, Consilierul Economic al Episcopiei Sălajului și Preacucernicul Părinte Dan Dregan, protopop al Protopopiatului Jibou. În cadrul Sfintei Liturghii Preasfinția Sa a hirotonit întru preot pe părintele diacon Cristian Porumb.
Motivul pentru care a fost ales a fi Sfântul Evanghelist Luca drept octotitor al paraclisului Centrului Eparhial se datorează faptului că în data de 18 octombrie 2007, ziua prăznuirii sfântului, Adunarea Eparhială a Episcopiei Oradiei, Bihorului și Sălajului, sub președenția Înaltpreafințitului Părinte Bartolomeu Anania, a hotărât înființarea Episcopiei Sălajului.
Ulterior acestui moment, la 13 aprilie 2008, Preasfințitul Părinte Petroniu a fost înscăunat ca primul episcop al Sălajului, la Catedrala Episcopală din Zalău, în prezența unui numeros sobor de arhieirei.
La început activitatea administrativă a angajaților Centrului Eparhial al Episcopiei Sălajului s-a desfășurat într-un spațiu pus la despoziție de către Consiliul Județean Sălaj.
În 7 septembrie 2010, în prezenţa unei delegaţii a fundaţiei filantropice „Diakonia” din Germania, condusă de domnul rector Hermann Schoenauer, s-a pus piatra de temelie pentru sediul eparhial. În toamna anului 2010 s-a organizat şantierul; la 22 septembrie s-a început turnarea fundaţiilor; la 23 septembrie Preasfinţitul Părinte Petroniu a săvârşit rugăciuni de binecuvântare a începutului lucrărilor.
În 1 august 2012 s-au început lucrările la paraclisl, iar în 12 septembrie s-a sfinţit piatra de temelie a acestuia de către Preasfințitul Părinte Petroniu.
La 18 octombrie, în prezenţa Înaltpreasfinţitului Părinte Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului, a Înaltpreasfinţitului Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, a şi a Preasfinţitului Iustin Sigheteanul, arhiereu vicar al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, Preasfinţitul Părinte Petroniu a oficiat slujba de sfinţire şi a inaugurat parţial sediul Episcopiei Sălajului.
Prima Sfântă Liturghie a fost oficiată în paraclisul episcopal la data de 30 ianuarie 2013, după înzestrarea acestuia cu toate obiectele liturgice necesare.
Paraclisul a fost târnosit de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în data de 14 septembrie 2013, cu prilejul vizitei Preafericirii Sale în Episcopia Sălajului, alături de Înaltpreasfințitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureșului și Sălajului, Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, Preasfințitul Părinte Sofronie, Episcopul Oradiei și Preasfințitul Părinte Iustin Sigheteanul, arhiereu vicar al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului.
Prin săvârșirea Sfintei Liturghii de astăzi a fost prăznuit primul hram al paraclisului „Sfântul Evanghelist Luca” după târnosirea acestuia.



Sfințirea pietrei de temelie pentru o nouă biserică în parohia Crișeni

În după amiaza zilei de 14 octombrie 2013, Preasfințitul Părinte Petroniu a sfințit piatra de temelie pentru o nouă biserică în parohia Crișeni, protopopiatul Zalău. Ocrotitorul noii biserici a fost ales a fi Sfântul Ioan Botezătorul.
Motivul pentru care s-a hotărât ridicarea unei noi biserici în parohie, deși vechea biserică a fost ridicată în urmă cu mai puțin de 30 de ani, s-a datorat faptului că vechea biserică se află la periferia localității, multor persoane vârstnice fiindu-le peste măsură de greu să ajungă la sfintele slujbe.
Istoria bisericii vechi din Crișeni este cel puțin una interesantă, arătând dificultățile ridicării unui locaș de cult în perioada comunistă.
La instalarea Preacucernicului Părinte Ioan Ardelean ca preot paroh în localitatea Crișeni în anul 1976, vechea biserică a satului era într-o avansată stare de degradare. Astfel pereţii erau ieşiți din planul vertical, producându-se o ruptură de peste 10 cm între partea veche şi o parte mai nouă a bisericii adăugată în anul 1967. În aceste condiții dorința părintelui a fost de a ridica o nouă biserică în sat, dar în acea perioadă era aproape imposibil obținerea unei autorizații de construcție din partea autorităţilor statului comunist ateu. Timp de aproape 11 ani părintele și membrii consiliului parohial au încercat obținerea autorizației în zadar. Abia în anul 1987 s-a obținut, nu o autorizație de construcție a bisericii, ci o aprobare tacită din partea autorităților comuniste. Lucrările la noua biserică au demarat în luna noiembrie a anului 1987. Zidurile noii biserici au fost ridicate înconjurându-le pe cele ale bisericii vechi. În cea de-a treia zi de Paști a anului 1989 biserica veche a fost demolată și scoasă afară pe ușile noii biserici, în momentul revoluției din decembrie a anului 1989 aceasta fiind pregătită deja pentru pictură.
Revenind în zilele noastre, în opoziție cu ceea ce s-a întâmplat la ridicarea bisericii vechi, astăzi, inițiativa ridicării unui nou locaș de cult pentru comunitate venind chiar din partea autorităților locale, a Primăriei Comunei Crișeni și a Consiliului Local Crișeni, aceste instituții asigurând și finanțarea ridicării noii biserici.
În cuvântul de învățătură, Preasfințitul Părinte Petroniu a subliniat faptul că dacă în perioada comunistă bisericile erau dărâmate, în zilele noastre este un timp propice pentru ridicarea de biserici lui Dumnezeu, pentru că nu mai trăim într-o perioadă de persecuții. Preasfinția sa a precizat de asemenea faptul că dacă sunt mai multe biserici vor fi mai puține pușcării. Un lucru foarte important pentru creștini este să și intrăm în aceste biserici, pe lângă munca la biserica de zid, fiind foarte importantă munca la biserica din suflet.

PS Petroniu - Cuvant la Sfintirea pietrei de temelie a bisericii din Criseni



Sărbătoarea Cuvioasei Parascheva la paraclisul Centrului Eparhial al Episcopiei Sălajului

Luni, 14 octombrie 2013, Preasfințitul Părinte Petroniu, alături de Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie, mitropolitul de Helsinki, au participat la Sfânta Liturghie săvârșită în paraclisul cu hramul Sfântul Evanghelist Luca de la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului.
Astăzi a fost ultima zi petrecută de către Înaltpreasfinția sa în Episcopia Sălajului.
Biserica Ortodoxă a Finlandei este a doua Biserică națională a Finlandei. Ea numără aproximativ 60.000 de credincioși, reprezentând 1.1 % din populația țării, aflați sub conducerea spirituală a Prefericirii Sale Leo, Arhiepiscopul Kareliei și a toată Finlanda. Din punct de vedere administrativ teritoriul canonic al Finlandei este împărțit în trei jurisdicții: Mitropolia de Helsinki, Mitropolia de Karelia și Mitropolia de Oulu. Pe cuprinsul celor 3 eparhii funcțioanează 25 de parohii și se slujește în 50 de biserici și 100 de capele.
Creștinismul a pătruns în teritoriul de azi al Finlandei încă din secolele XII-XIII. După creștinarea slavilor din regiunea Novgorod, aceștia au devenit propovăduitori zeloși ai credinței creștine printre populația vecină finlandeză.
Din punct de vedere al administrației ecleziale, prima Episcopiei ortodoxă finlandeză a fost înființată abia în anul 1892 sub jurisdicția Bisericii Ortodoxe Ruse.
În anul 1918, Biserica Ortodoxă din Finlanda s-a autoproclamat Biserică autonomă în raport cu Biserica Ortodoxă Rusă. Patriarhul Tihon al Moscovei a recunoscut acest statut în anul 1921, iar în anul 1923 Biserica Ortodoxă Finlandeză a fost recunoscută de Patriarhia Ecumenică drept Biserică autonomă aflată sub jurisdicția patriarhului de Constantinopol.
Legăturile dintre Patriarhia Română și Biserica Finlandeză s-au intensificat în ultimii ani, dintre momentele de referință numărându-se vizita în România a Prefericirii Sale Leo, Arhiepiscopul Finlandei și, în mod special, vizitele repetate ale Înaltpreasfinției Sale Ambrozie, Mitropolitul de Helsinki. Îmbucurătoare este deschiderea și grija pastorală pe care Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Ambrozie o manifestă față de românii care au emigrat în Finlanda, Înaltpreasfinția Sa acceptând un preot român sub jurisdicția sa.



Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie, mitropolitul de Helsinki, la Zalău

Parohia „Sfântul Nicolae” din Zalău a îmbrăcat astăzi, 13 octombrie 2013, straie de sărbătoare. În această zi Sfânta Liturghie a fost săvârșită de către Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie, mitropolitul de Helsinki, Finlanda și Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului. Alături de cei doi ierarhi au participat la Sfânta Liturghie și părinții consilieri, membrii ai Permanenței Consiliului Eparhial al Episcopiei Sălajului și Preacucernicii Părinți protopopi de la cele trei protopopiate din Eparhie.

În cadrul Sfintei Liturghii, Preasfințitul Părinte Petroniu a hirotonit întru preot pe seama parohiei Fântânele Rus, din Protopopiatul Jibou, pe părintele diacon Traian Micle. De asemenea, Preasfinția sa a hirotonit întru diacon pe tânărul Cristian Porumb, acesta urmând a fi hirotonit preot misionar pentru Protopopiatul Jibou.

În cuvântul de învățătură Preasfințitul Părinte Petroniu a explicat credincioșilor importanța din punct de vedere liturgic a fiecărei zi din cursul unei săptămâni.

Modelul săptămânii, de șapte zile, este preluat din cartea Facerii a Vechiului Testament, unde citim că Dumnezeu a creat lumea în șase zile, iar în cea de-a șaptea s-a odihnit.
Atât la evrei cât și la greci prima zi a săptămânii era considerată duminica. La popoarele de limba engleză săptămâna începe cu ziua de Sunday, care este duminica, însă duminica a ajuns, în mod impropriu, să fie socotită de unii oameni drept ultima zi a săptămânii.

Denumirile zilelor săptămânii în limba română au fost preluate din latină, unde fiecare zi era numită după un corp ceresc, care în mitologia vremii reprezenta și o zeitate păgână. Astfel, duminica era „dies Solis”, adică „ziua soarelui”. După încreștinarea Imperiului Roman această zi s-a numit „dies Dominica”, adică „ziua Domnului”. Luni era „dies Lunae”, adică „ziua Lunii”, marți era „dies Martis” - „ziua planetei Marte”, miercuri era „dies Mercurii” - „ziua planetei Mercur”, joi era „dies Iovis” - „ziua planetei Jupiter”, vineri era „dies Veneris” - „ziua planetei Venus”, iar sâmbătă era „dies Saturni” - „ziua planetei Saturn”.

Chiar dacă poporul nostru a preluat denumirile zilelor săptămânii din limba latină, cu mici modificări fonetice, Biserica Ortodoxă a creat ziua liturgică, cu conținut creștin.
În continuare Preasfinția sa a explicat de ce din punct de vedere liturgic fiecare zi din săptămână este închinată unui sfânt.
De vreme ce în fiecare zi a săptămânii, de luni până sâmbătă, pomenim îngeri sau oameni, care au fost creați de Dumnezeu și au ajuns la sfințenie, este normal ca duminica, prima zi a săptămânii, să fie dedicată lui Dumnezeu Fiul, prin care a fost creată lumea și care este izvorul sfințeniei.

La sfintele slujbe săvârșite în Biserica noastră Domnul Hristos este pomenit în fiecare zi a săptămânii. De asemenea, pentru rolul Maicii Domnului de scară între cer și pământ sau de vas ales oferit de umanitate pentru venirea în lume a Fiului lui Dumnezeu, Sfânta Fecioară Maria este de asemenea pomenită la sfintele slujbe din fiecare zi a săptămânii.

Prin firea lor, îngerii ne sunt superiori nouă, oamenilor, și ei au fost creați de Dumnezeu înaintea noastră. Din acest motiv ziua de luni, care urmează imediat după ziua Domnului, a fost dedicată de Biserică sfinților îngeri sau puterilor îngerești.

Cei mai vechi sfinți din calendarul creștin sunt drepții și proorocii Vechiului Testament. Din acest motiv Biserica a dedicat ziua de marți Sfântului Ioan Botezătorul, iar prin el și celorlalți prooroci, el fiind cel mai mare dintre ei și singurul care l-a văzut pe Mântuitorul în viața pământească.

În amintirea vinderii Mântuitorului de către Iuda, care a dus la răstignirea Sa pe cruce, noi postim miercurea, iar această zi este închinată Sfintei Cruci.

În joia din „Săptămâna patimilor” a avut loc cina cea de taină, când în prezența Sfinților Apostoli Domnul Hristos a instituit Sfânta Euharistie. Din acest motiv la slujbele din această zi sunt pomeniți Sfinții Apostoli. Joia este închinată și Sfântului Ierarh Nicolae, unul dintre cei mai îndrăgiți sfinți ai Bisericii. Sfântul Nicolae este reprezentantul tuturor ierarhilor și al slujitorilor Bisericii Domnului Hristos, din orice treaptă sacerdotală, care au ajuns la sfințenie.

În vinerea din „Săptămâna patimilor” Domnul Hristos a fost judecat, condamnat la moarte, batjocorit, răstignit și a murit cu trupul pe cruce, pentru noi și a noastră mântuire, de aceea vinerea postim, iar această zi a fost închinată de Biserică Sfintei Cruci, ca și ziua de miercuri.

Sâmbăta, ultima zi a săptămânii, a fost închinată de Biserică mucenicilor care au suferit moarte martirică pentru credința în Domnul Hristos, călugărilor cu viață sfântă, precum și tuturor înaintașilor noștri care au ajuns la sfințenie.

Îndemnul Preasfințitului Părinte Petroniu a fost ca fiecare zi din viața creștinilor trebuie să fie un popas duhovnicesc și un urcuș permanent spre dobândirea împărăției lui Dumnezeu, având ca ocrotitori și modele vrednice de urmat sfântul al cărui nume îl purtăm de la botez, sfântul din ziua respectivă a săptămânii, cât și pe cei din calendar.

PS Petroniu - Saptamana, Cuvant rostit in biserica Sf Nicolae din Zalau


La rândul său Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru ospitalitatea de care a dat dovadă și a oferit părintelui paroh Ionuț Pop o icoană ce reprezintă Sfânta Treime.

La final Preacucernicul Părinte paroh Ionuț Pop, consilierul economic al Episcopiei Sălajului și parohul bisericii a mulțumit celor doi ierarhi pentru cinstea pe care au făcut-o parohiei și credincioșilor acestei parohii prin slujba săvârșită în această zi. De asemenea Preacucernicia sa a oferit celor doi ierarhi câte un epitrahil și un omofor în semn de apreciere.

Răspunsurile la strana au fost date de grupul vocal Sfânta Cuvioasă Parascheva de la Catedrala Episcopală din Zalău.

Parohia „Sfântul Nicolae” din Zalău a fost înființată în anul 2008 pentru a răspunde nevoilor spirituale ale locuitorilor municipiului Zalău de pe strada 22 decembrie 1989 și a zonei riverane. Grija ridicării unei biserici în această zonă a orașului a fost încredințată de către Preasfințitul Părinte Petroniu Preacucernicului Părinte Ionuț Pop. Piatra de temelie a bisericii a fost sfinţită de către Preasfinţitul Părinte Petroniu în Duminica Tomii a anului 2009. Prin hărnicia și jertfelnicia părintelui paroh Ionuț Pop, încă de anul trecut sfintele slujbe se săvârșesc deja în noua biserică, aceasta fiind în momentul de față pregătită pentru a fi pictată.


Descarcare document
Saptamana.doc

Conferința de toamnă a preoților din Episcopia Sălajului

Vineri, 11 octombrie 2013, începând cu orele 10:30, la Catedrala Episcopală „Înălţarea Domnului” din Zalău a avut loc conferinţa semestrială de toamnă a preoţilor din Episcopia Sălajului. Alături de Preasfințitul Părinte Petroniu a fost prezent în mijlocul preoților din Eparhie și Înaltpreasfinţitul Părinte Ambrozie, Mitropolit de Helsinki, Finlanda.
După întâmpinarea celor doi ierarhi pe treptele catedralei și rostirea rugăciunii de început, Preacucernicul Părinte Gabriel Gârdan, consilierul cultural al Episcopiei Sălajului, a făcut o expunere sintetică a istoriei Bisericii Ortodoxe din Finlanda, dar și a biografiei Înaltpreasfințitului Părinte Ambrozie, mitropolitul de Helsinki.
Înaltpreasfinţitul Părinte Ambrozie s-a născut la 10 august 1945. A studiat teologia la universitatea din Helsinki, precum şi în Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie şi Rusia. Între anii 1969-1970 a predat la Seminarul Teologic Ortodox din Kuopio, iar în perioada 1974-1976 la Universitatea din Joensuu. În anul 1972 a obţinut titlul de licenţiat în ştiinţe politice. Câţiva ani mai târziu, în anul 1979, a fost tuns în monahism şi hirotonit preot în cadrul comunităţii monahale de la Noul Valamo. Aici a avut ascultarea de econom. În anul 1986 i-a fost conferit rangul de arhimandrit, iar doi ani mai târziu, în anul 1988, a fost ales şi hirotonit episcop de Joensuu. În perioada 1997 – 2002 a păstorit Mitropolia de Oulu.
Din anul 2002 este mitropolit de Helsinki. La 13 aprilie 2008 a participat la întronizarea Preasfinţitului Părinte Episcop Petroniu.
Este membru în importante comisii teologice şi autor al numeroase scrieri teologice în care abordează teme istorice şi problema relaţiilor ecumenice. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel îl caracteriza ca fiind „un mitropolit activ, un bun organizator şi un bun teolog”.
În continuare, Preasfințitul Părinte Petroniu a susținut conferința cu tema „De la teocrație la demo(no)crație”.
Conform referatului biblic al creației omul stăpânea asupra creației văzute pentru că a fost creat după chipul lui Dumnezeu, iar câtă vreme a stat în ascultare de El, toate erau foarte bune și ascultau de om. Pentru că nu putea conlucra cu toți oamenii și cu toate neamurile de pe fața pământului la fel de bine, Dumnezeu a ales un om drept, pe nume Avraam, din urmașii căruia a format un popor prin care a pregătit venirea în lume a Fiului Său pentru a o mântui. În continuare Preasfințitul Părinte Petroniu a prezentat istoria poporului evreu începând de la patriarhul Avraam, viața acestora în vremea proorocului Moise și a judecătorilor, subliniind purtarea de grijă a lui Dumnezeu față de poporul evreu.
De la Noe și ceilalți patriarhi, până la judecătorul Samuel, Dumnezeu grăia în mod direct cu cei pe care îi rânduise să îi conducă pe evrei. Această comunicare directă dintre Dumnezeu și cei rânduiți să conducă poporul ales este semnul teocrației, în sensul că Dumnezeu poruncea, iar oamenii împlineau cele poruncite.
Chiar și după instituirea monarhiei în Israel această comunicare nu a fost total întreruptă, pentru că primii doi regi, Saul și David, au fost unși de către profetul Samuel la porunca lui Dumnezeu, însă Domnul nu mai grăia direct cu regii, ci le transmitea printr-un intermediar voia Sa. În perioada regalității la evrei constatăm că monarhul era liderul administrativ și politic al poporului, în timp ce proorocii erau conducătorii spirituali, care le atrăgeau evreilor luarea aminte când se abăteau de la calea lui Dumnezeu.
Din cele prezentate până acum constatăm că fiii lui Israel nu mai voiau să primească porunci direct de la Dumnezeu, ci preferau să stea sub ascultarea unui rege, asemenea neamurilor învecinate, iar regele, la rândul lui, nu împlinea poruncile primite de la Dumnezeu, căci se temea de popor, după cum singur a mărturisit Saul. Se ajunsese practic într-un cerc vicios, în care nici evreii, nici monarhul lor nu mai ascultau de Dumnezeu.
În continuare Preasfințitul Părinte Petroniu a relatat momentul scindării regatului Israel sub regele Roboam în anul 933 î.d. Hr. Din această scindare în două a fiilor lui Israel remarcăm faptul că monarhia nu le-a a fost de bun augur.
Preasfințitul Părinte Petroniu a precizat apoi că a folosit ca exemplu poporul evreu deoarece ei constituie poporul ales al lui Dumnezeu, iar din succinta expunere a istoriei lor s-a constatat cum au ajuns în decursul timpului de la teocrație la monarhie, apoi la democrație.
Regalitatea a avut o conotație și un rol negativ la evrei pentru că ei erau poporul ales al lui Dumnezeu, care le purta în permanență de grijă, prin intervenții directe. Abandonându-L pe Domnul, pentru a copia modelul popoarelor vecine păgâne și idolatre, fiii lui Israel au fost la rândul lor părăsiți de Dumnezeu.
Din istoria omenirii însă s-a constatat că nu orice monarhie a fost urâtă în ochii lui Dumnezeu. Aici au fost date ca exemplu domniile împăraților Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Justinian al II-lea, subliniind faptul că vulturul bicefal era semnul simfoniei bizantine, arătând relația dintre Biserică și stat, între care nu exista nici o separație.
Dar cel mai răspândit regim politic actual la nivel mondial este cel democratic. Termenul grecesc „democratia” (δημοκρατία) este format din cuvintele „demos” (δήμος), care înseamnă „popor”, și „cratos” (κράτος), adică „putere”, deci „democrație” se traduce prin „puterea poporului”, în sensul că oamenii din popor iau parte la conducerea acestuia.
Spre deosebire de teocrație și monarhia creștină, a căror legi aveau ca sursă voia lui Dumnezeu exprimată prin porunci, legislația sistemului democratic este impusă de voința majorității cetățenilor. În măsura în care această voință este conformă cu poruncile lui Dumnezeu, acel regim democratic este bun. Dacă poruncile lui Dumnezeu sunt nesocotite, acea guvernare nu poate fi bună.
Din nefericire, în ultimii ani constatăm că legile unor state democratice cu populație creștină încalcă în mod flagrant poruncile lui Dumnezeu. Spre exemplu, în legislația unor țări din Europa, dar și de pe alte continente, homosexualitatea este dezincriminată. Această aberație nu este doar anticreștină, ci împotriva firii create de Dumnezeu. Legislația anumitor state le permite oamenilor de același sex să se căsătorească. Deosebit de grav este faptul că aceste lucruri se întâmplă în țări creștine, iar această anomalie se încearcă să fie introdusă și în constituția țării noastre. Din nefericire însă chiar și unele culte creștine căsătoresc religios astfel de cupluri.
Dacă legile unei țări creștine încalcă poruncile lui Dumnezeu acolo nu se mai poate vorbi despre democrație, ci despre demonocrație, pentru că nu oamenii din popor conduc, ci demonii care îi stăpânesc prin păcate strigătoare la cer.
Concluzia trasă este că dacă la începutul creației omul stăpânea asupra lumii văzute în baza chipului lui Dumnezeu cu care a fost înzestrat, la sfârșitul lumii va fi stăpânit de mari păcate, fapt care inevitabil va provoca mânia lui Dumnezeu, atrăgându-i pedeapsa nimicitoare.
În continuare Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru invitația de a vizita Episcopia Sălajului și a vorbit preoților și credincioșilor prezenți despre viața creștinilor ortodocși din finlanda, dar și despre buna înțelegere a Înaltpreasfinției Sale cu românii din Finlanda.
Înaltpreasfințitul Părinte Ambrozie va mai poposi în Episcopia Sălajului până luni, 14 octombrie. Duminică, Înaltpreasfinția sa va săvârși Sfânta Liturghie alături de Preasfințitul Părinte Petroniu în biserica „Sfântul Nicolae” din Zalău, iar luni, de sărbătoarea Cuvioasei Parascheva cei doi ierarhi fiind prezenți la paraclisul „Sfântul Evanghelist Luca” din cadrul Centrului Eparhial al Episcopiei Sălajului.



Descarcare document
De la teocratie la demo(no)cratie.doc

Simpozion internațional despre Credință și Politică la Cluj

La Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca a debutat astăzi, 10 octombrie 2013, un Simpozion Internațional pe tema „Credință și Politică. Sfinții Împărați Constantin și Elena-promotori și apărători ai libertății religioase”.

Festivitatea de deschidere a Simpozionului a avut loc în Aula Magna a Universității Babeș-Bolyai și a debutat la ora 9: 30 cu ceremonia de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa prof. univ. dr. Felix Unger, Președintele Academiei de Științe și Arte din Salzburg.

La ceremonie au fost prezenți: ÎPS Părinte Andrei, Arhiepiscopul și Mitropolitul Clujului, PS Petroniu, Episcopul Sălajului, precum și oameni de cultură, profesori și teologi din marile centre teologice din țară și din străinătate.

A urmat festivitatea de deschidere a Simpozionului Internațional organizat de Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca. Cuvântul inaugural a fost susținut de pr. prof. univ. dr. Vasile Stanciu, decanul instituției.

În continuare a debutat sesiunea de comunicări pe teme de credință și politică legate de viața și activitatea Sfinților Împărați Constantin și Elena.

Prima lucrare a fost susținută de ÎPS Părinte Andrei care le-a vorbit celor prezenți despre Hristos, singurul care ne poate oferi libertatea deplină.

Preasfințitul Părinte Petroniu a susținut conferința cu tema "De la teocrație la demo(no)crație".

Simpozionul va continua astăzi și mâine cu o serie de prelegeri susținute de participanți atât în Aula Universității Babeș-Bolyai cât și în Aula Facultății de Teologie Ortodoxă.

www.radiorenasterea.ro



Conferinţa de toamnă a preoţilor din Episcopia Sălajului

Vineri, 11 octombrie 2013, începând cu orele 10:30, la Catedrala Episcopală „Înălţarea Domnului” din Zalău se va desfăşura conferinţa semestrială de toamnă a preoţilor din Episcopia Sălajului. Cu această ocazie Preasfințitul Părinte Petroniu, episcopul Sălajului va susține comunicarea „De la teocraţie la demo(no)craţie”. La această conferinţă va fi prezent ca invitat al Preasfinţitului Părinte Petroniu, Înaltpreasfinţitul Părinte Ambrozie, Mitropolit de Helsinki, Finlanda.

Înaltpreasfinţitul Părinte Ambrozie s-a născut la 10 august 1945. A studiat teologia la universitatea din Helsinki, precum şi în Statele Unite, Ungaria, Marea Britanie şi Rusia. Între anii 1969-1970 a predat la Seminarul Teologic Ortodox din Kuopio, iar în perioada 1974-1976 la Universitatea din Joensuu. În anul 1972 a obţinut titlul de licenţiat în ştiinţe politice. Câţiva ani mai târziu, în anul 1979, a fost tuns în monahism şi hirotonit preot în cadrul comunităţii monahale de la Noul Valamo. Aici a avut ascultarea de econom. În anul 1986 i-a fost conferit rangul de arhimandrit, iar doi ani mai târziu, în anul 1988, a fost ales şi hirotonit episcop de Joensuu. În perioada 1997 – 2002 a păstorit Mitropolia de Oulu.
Din anul 2002 este mitropolit de Helsinki. La 13 aprilie 2008 a participat la întronizarea Preasfinţitului Părinte Episcop Petroniu.

Este membru în importante comisii teologice şi autor al numeroase scrieri teologice în care abordează teme istorice şi problema relaţiilor ecumenice. Preafericitul Părinte Patriarh Daniel îl caracteriza ca fiind „un mitropolit activ, un bun organizator şi un bun teolog”.

Pr. Gabriel Gârdan


Descarcare document
BO Finlanda_final.pdf

Biserica din parohia Zimbor a fost resfințită

Duminică, 6 octombrie 2013, Preasfințitul Părinte Petroniu, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi în frunte cu protopopul locului, Preacucernicul Părinte Ștefan Lucaciu, a resfințit biserica din parohia Zimbor, protopopiatul Zalău.

În continuare a fost săvârșită slujba Sfintei Liturghii în prezența unui mare număr de credincioși. În cadrul Sfintei Liturghii, Preasfinția sa a hirotonit întru preot pe seama parohiei Valea Loznei pe părintele diacon Sorin Man. De asemenea un alt tânăr, Traian Micle, a fost hirotonit diacon, urmând ca în duminica următoare acesta să fie hirotonit preot pe seama parohiei Fântânele Rus.

În parohia Zimbor există două biserici. Prima biserică, cea de lemn, datează din anul 1643, după cum se deduce din inscripția de pe unul din stâlpii de la intrarea în cimitir. Pictura bisericii a fost realizată în anul 1758, așa cum arată și o însemnare din tinda bisericii. Pictura din biserica de lemn a fost executată pe pânză, dar în timp, aceasta a fost distrusă de umezeală. Se mai disting și astăzi câteva urme de pictură în altar, pe bolta naosului şi în pronaos. Între anii 2008-2009, prin strădania Preacucernicului Părinte paroh Rusalim Durnea au fost efectuate lucrări de consolidare şi restaurare a bisericii monument istoric, aceasta fiind sfințită de către Preasfințitul Părinte Petroniu în anul 2011.

Lucrările de construcție a celei de-a doua biserici a satului au demarat în anul 1938. La finele anului 1939 aceasta era deja acoperită, dar în urma dicataului de la Viena lucrările au fost întrerupte, acestea fiind reluate abia în anul 1946, după încheierea războiului. Biserica a fost târnosită în anul 1951 de către vrednicul de pomenire episcop Nicolae Colan al Vadului, Feleacului și Clujului.

Întrucât timpul și-a pus amprenta asupra bisericii, începând cu anul 2003 au fost demarate o serie de lucrări importante de reînnoire a bisericii, acestea culminând cu repictarea locașului de cult începând cu anul 2009.

La finalul slujbei au fost acordate diplome de aprecirere persoanelor care în mod special au ajutat la efectuarea tuturor lucrărilor de reînnoire a bisericii.

PS Petroniu - Predica in Duminica a XX-a dupa Rusalii, Zimbor, 2013




www.youtube.com/channel/UCEYWHprNFWapMl2L5rAAclg patriarhia.ro episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=162&vanzari=162 episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=156&vanzari=156 basilica.ro