www.ziarullumina.ro

Ziarul Lumina -

www.trinitastv.ro

Trinitas TV -

www.radiotrinitas.ro

Radio Trinitas -

www.radiorenasterea.ro

Radio Renaşterea -

www.ubbcluj.ro

Facultatea de Teologie Ortodoxa Cluj Napoca -


PASTORALĂ LA NAŞTEREA DOMNULUI Zalău, 2017

† Petroniu
Prin harul lui Dumnezeu Episcopul Sălajului

Iubitului cler, cinului monahal şi dreptcredincioşilor
creştini din cuprinsul Episcopiei Sălajului:
Har, pace, ajutor şi milă de la Dumnezeu,
iar de la Noi, arhiereşti binecuvântări!

Iubiți credincioși,

Cu ajutorul Bunului Dumnezeu sărbătorim din nou Crăciunul, iar colindul străbun ne îndeamnă: „Veniți astăzi credincioșii să săltăm, / De nașterea lui Hristos să ne bucurăm. / Că El astăzi în Vifleem s-a născut, / Precum au grăit prorocii cei de demult. / Îngeri și păstori cântare I-au adus / Și noi să-I cântăm mărire întru cei de sus. / Pace și bunăvoire pe pământ, / Că azi s-a născut în iesle Domnul Sfânt”.

Colindele ne încarcă sufletele de bucurie la fiecare început de iarnă, cu frumusețea și gingășia lor unică, întorcându-ne parcă în timp, în anii copilăriei.

Termenul „colindă” provine din latinescul „calendae”, care la romani semnifica prima zi a fiecărei luni. În timpul calendelor din ianuarie copiii romanilor umblau din casă în casă, cu prilejul Anului Nou, și cântau imnuri, urând gazdelor noroc și fericire în anul care începea. După ce Dacia a fost cucerită de către romani, acest obicei s-a răspândit și la noi, iar odată cu încreștinarea strămoșilor noștri, aceste imnuri sau urări păgâne au dobândit un conținut creștin, fără a-și pierde însă, denumirea latină.

Colindele sunt creații anonime ale poporului nostru, inspirate din Sfânta Scriptură, Sfânta Tradiție și slujbele bisericești, care au, în general, între 20 și 60 de versuri, și exprimă pe înțelesul tuturor învățătura Bisericii despre nașterea Pruncului Iisus, anumite evenimente din viața Mântuitorului, precum și alte momente importante din istoria mântuirii. Ca parte integrantă a folclorului religios, colindele au o valoare neprețuită prin conținutul, originea și mai ales prin vechimea lor. Ele reprezintă cântecul nostru strămoșesc și una dintre cele mai vechi forme de manifestare a folclorului religios românesc.

Colindele sunt cântări caracteristice perioadei Crăciunului, care preamăresc nașterea Pruncului Iisus în Betleemul Iudeii și descriu cu lux de amănunte tot ceea ce s-a petrecut atunci. În același timp însă, ele ne înfățișează și alte evenimente importante din viața și activitatea publică a Domnului Hristos, precum și din istoria mântuirii, pe care le vom prezenta în cuvântul nostru de astăzi.

Totuși, întrucât colindele nu sunt tratate de teologie, ele nu descriu în amănunt viața și activitatea Domnului Hristos și nici nu fac o sinteză a acestora, ci ele prezintă doar anumite evenimente din viața Mântuitorului și a Bisericii. Din acest motiv, nici cuvântul nostru nu va înfățișa întreaga viață și activitate publică a Fiului lui Dumnezeu întrupat, ci numai faptele relatate de colinde.

În urma căderii protopărinților Adam și Eva în păcat, Dumnezeu i-a alungat din rai. O colindă relatează izgonirea lui Adam din grădina Edenului, precum și jalea care l-a cuprins: „Adam dacă a greșit, / Din rai Domnul l-a gonit. / Din raiul cel din Eden, / Osândit cu greu blestem. / Iar Adam dac-a văzut, / Că-n greșeală a căzut, / Din rai afar-a fost dat, / Izgonit și lepădat, / A șezut jos într-un loc, / Plângând cu lacrimi de foc, / Raiul cu jale privind / Și către dânsul grăind: / O, raiule, lăcaș sfânt, / Mă vezi în ce jale sunt, / Că sunt cumplit urgisit / Și de la tine gonit. / O, ce mă mai bucuram, / În slava ta când eram. / Că de-acum nu voi gusta, / Din sfântă dulceața ta. / Amar, Evo, ce făcuși? / Unde vom merge acuș? / Pe tine te ascultai / Și din acel pom mâncai. / Că tu, Evo, m-ai silit / Și de-ăst bine m-ai lipsit”.

Unul dintre principalele momente de început ale istoriei mântuirii a fost Bunavestire, despre care o colindă glăsuiește: „Colo sus în vremea ’ceea, / În frumoasa Galileea, / O Fecioară viețuia, / Ce Maria se numea. / Nazaret era orașul / Unde ea-și avea sălașul. / Într-o zi Maria sta / Singură și se ruga, / Dar deodată ce văzu, / Casa toată se umplu, / De-o lumină lucitoare, / Ca lumina de la soare. / Îngerul Gavriil intrase / La Sfânta Fecioară-n casă / Și din zbor cum se opri, / Bucură-te, îi grăi. / Tu, de daruri încărcată, / Cea mai binecuvântată / Din femei pe-acest pământ, / E cu Tine Domnul Sfânt. / Ea văzând, s-a-nspăimântat, / Întru sine s-a-ntrebat, / Doamne, ce să fie oare / Aste vorbe de-nchinare? / Îngerul i-a zis, Marie: / N-avea teamă, pace ție. / Sunt al Domnului trimis, / Nu te-nspăimânta, i-a zis. / Nu te-nspăimânta Maria, / Că vei naște pe Mesia. / Fiu al Domnului va fi / Și Iisus se va numi, / Sfânta Lui Împărăție / Nesfârșită o să fie. / Maria când a auzit, / Cu smerenie-a grăit: / Dacă-așa vrea Cel de sus, / Fie mie cum mi-ai spus”.

Evenimentul de debut, cu care Domnul Hristos și-a început activitatea publică, a fost botezul Său în râul Iordan de către Sfântul Ioan Botezătorul, care este prezentat într-o colindă astfel: „La marginea râului, / La apa Iordanului, / Vedem lucruri minunate, / De toți sfinții lăudate. / La Iordan, râul frumos, / Venit-a Domnul Hristos, / Apele să le sfințească, / Pe noi să ne mântuiască. / Iată, și Sfântul Ioan / Vine către Iordan, / Și dacă s-apropia, / Domnul Hristos îi grăia: / Vino Ioane de cutează, / Pe Mine de Mă botează. / Doamne, cum voi cuteza / Pe Tine-a Te boteza? / Eu sunt iarbă și țărână / Și tremură a mea mână. / Tu ești foc ce mistuiești, / Care și munții-i topești, / De Tine de m-oi atinge, / Mă voi arde, mă voi frige. / Lasă Ioane și cutează / Și vino de Mă botează. / Vino și nu te mira, / Că asta e voia Mea. / Atunci Ioan a cutezat / Și mâna și-a ridicat, / Pe Domnul L-a botezat. / Atunci cerul s-a deschis, / Glasul Tatălui a zis: / Iată Fiul Meu iubit, / În care-am binevoit”.

Prima minune pe care a săvârșit-o Domnul nostru Iisus Hristos este descrisă într-o colindă foarte renumită, după cum urmează: „La nunta ce s-a-ntâmplat / În Cana Galileea, / Fost-a şi Iisus chemat. / Şi vrând trişti a nu-i lăsa, / A venit cu Maica Sa. / Şezând la masă şi bând, / Băutura ne-ajungând, / Toţi cei câţi la masă stau, / În tăcere se uitau, / Necutezând a-ntreba, / De mai este vin ori ba. / Iară mama lui Iisus / Văzând că nu-i vin de-ajuns, / Zise: Fiul meu iubit, / Vinul li s-a isprăvit. / Atunci Iisus s-a sculat / Şi slugile a chemat. / Apă-n şase vase-au pus / Şi le-au umplut până sus. / El le-a binecuvântat, / Apa-n vin s-a preschimbat. / Şi-a zis să dea-ntâi la nun, / Să guste vinul de-i bun. / Iar nunul dac-a gustat, / Cu glas mare a strigat: / Ceia ce fac mese mari, / Dau întâi vinuri mai tari, / Iar dacă se-nveselesc / Şi pe cel rău îl primesc. / Noi pe cel slab l-am băut / Şi pe cel bun l-am ţinut. / Atunci toţi au cunoscut, / Că Mesia s-a născut”.

Minunile săvârșite de Domnul Hristos în timpul activității Sale publice sunt foarte succint amintite într-o colindă: „Iar Fiul dacă creştea, / Multe minuni El făcea: / Bolnavi-i tămăduia, / Pe orbi cu ochi îi făcea”.

Intrarea triumfală a Domnului Hristos în Ierusalim, moment în care a fost întâmpinat de către evrei ca un împărat, este și ea prezentată de o colindă: „Hristos vine-ncetinel / Spre patimă ca un miel. / Azi intră-n Ierusalim, / Călare pe mânz de-asin. / De popor e așteptat / Ca un mare împărat. / La poartă e-ntâmpinat, / Toți, osana, I-au cântat. / Osana dintru-nălțime, / Că Hristos împărat vine. / Pruncii cu stâlpări în mână / Cântă cu toți împreună: / Osana dintru-nălțime, / Că Hristos Dumnezeu vine”.

Precum Dreptul Simeon i-a prorocit Sfintei Fecioare Maria, după ce a binecuvântat Pruncul Iisus în templul din Ierusalim, că prin sufletul ei va trece sabie, o colindă relatează cum și Maica Domnului Îi vestește încă din leagăn Pruncului vinderea Lui de către apostolul Iuda și răstignirea Sa pe cruce: „În cetatea împărătească, / Prins-au rugii să-nflorească. / Însă nu e rug în floare, / Ci e Sfânta Născătoare. / Lângă Maica-n legănel, / Doarme Pruncul mititel, / Iar în jurul Pruncului / Creşte floarea rugului. / Printre rugii înfloriţi / Cresc şi spinii ascuţiţi. / Pruncu-n somn se mişcă lin, / I-a ajuns mânuţa-n spini. / Din mânuţă-I curge sânge, / Pruncuşoru-ncepe-a plânge. / Maica Sfântă-L legăna, / Şi din gură cuvânta: / Taci cu mama Fiul meu, / Că-Ţi va fi cu mult mai greu, / Ucenicul când Te-a vinde / Şi pe cruce Te-or întinde. / Atunci naşterea de-acum / Îţi va fi un aspru drum. / Când sudoarea Îţi va curge, / Să ne ierţi Iisuse dulce”.

Despre apostolul vânzător o colindă spune: „Iuda, ucenic viclean, / S-a făcut mare duşman, / Vrând pe Hristos, Fiul Sfânt, / Să-L piardă de pe pământ”.

Condamnarea la moarte și răstignirea Domnului Hristos sunt prezentate într-o colindă astfel: „Judecându-L pe Hristos, / Pe Mântuitorul nost’, / Pe dealul Golgotei, sus, / Pe cruce de brad L-au pus, / Cu suliţa L-au străpuns, / Sânge şi apă au curs”.

O colindă descrie ce s-a întâmplat în momentul în care Domnul Hristos și-a dat duhul pe cruce: „Nourii s-au tulburat, / Soarele s-a-ntunecat, / Pietrele s-au despicat”.

În urma morții trupului Domnului Hristos pe cruce, sufletul Acestuia a coborât la iad, de unde a eliberat sufletele drepților Vechiului Testament, cu care a intrat în rai. O colindă grăiește în acest sens: „Şi s-a coborât la iad, / Ca să scoată pe Adam / Şi pe pruncii lui Avraam. / Scoală Adame, hai cu mine, / Să mergi de la rău la bine, / Că de când aici şedeai, / Tare rău te necăjeai. / Scoală dară, să pornim, / Sus în rai să ne suim. / Sus la cer când s-au suit, / Ei cu Tatăl au vorbit, / Cum de noi ne-am mântuit, / De-acel veşnic iad cumplit”.

Despre învierea trupului Mântuitorului de a treia zi, o colindă afirmă că „Hristos a înviat din morți, / Ca să ne scoale pe toți, / Cu moartea moarte călcând / Tuturor viață dând”.

După ce și-a încheiat activitatea publică pe pământ, Mântuitorul S-a înălțat cu trupul la cer. O colindă prezintă foarte pe scurt acest eveniment, spunând: „Iar Fiul lui Dumnezeu / S-a suit la Tatăl Său”.

A doua venire a Fiului lui Dumnezeu în lume, de această dată ca Judecător al ei, este ilustrată în următoarea colindă: „Răsună blând spre seară, / Al clopotelor cânt, / Că vine, vine iară / Hristos pe-acest pământ. / Tânărul crai / Cu mult alai, / Vine din cer, / Hai lerui ler. / El vine-n haină albă, / De îngerași purtat, / Să spele lumea toată / De rău și de păcat”.

Judecata de obște este și ea prezentată într-o colindă, sub forma unei promisiuni făcută de Maica Domnului Pruncului Iisus, pentru a-L liniști atunci când Acesta plângea: „Tu, Fiule, nu mai plânge, / Că eu Ție Ți-oi aduce / Un scaun de judecată, / Ca să judeci lumea toată. / Să dai drepții la dreptate / Și strâmbii la strâmbătate, / Să iei ceru-n stăpânire, / Pământul în moștenire”.

Împărăția cerurilor, unde vor ajunge cei care au împlinit pe pământ poruncile lui Dumnezeu, este descrisă într-o colindă astfel: „Că în cer sunt multe case, / Împodobite, frumoase, / Tot cu raze luminoase, / Unde drepții se adună, / Cu toți sfinții împreună / Și își fac tot voie bună. / Și cântând c-o glăsuire, / Dănțuiesc într-o unire, / Dând lui Dumnezeu mărire”.

Unele colinde prezintă evenimentul nașterii Pruncului Iisus de parcă s-ar petrece în zilele noastre: „Aseară, pe asfințit, / Mândră stea ne-a răsărit, / După care noi ne-am dus, / Să-L căutăm pe Iisus. / Noi pe Iisus L-am aflat / În iesle de boi culcat. / Numa’ ce ne-am închinat / Și-napoi ne-am înturnat, / Pe zăpadă și pe lună, / Să v-aducem veste bună”.

O colindă înfățișează credința poporului român în Domnul Hristos, Cel născut în Betleemul Iudeii, dar și evlavia domnitorului Ștefan cel Mare: „La poartă la Ștefan Vodă, / Boierii s-au strâns la vorbă. / Dar vorba de cine este? / De Iisus născut în iesle. / Însă Ștefan Domn cel sfânt, / De la rugă auzind, / Pe boierii ce vorbeau / Și pe Domnul proslăveau. / El pe dată s-a plecat, / Cu boierii s-a-nchinat, / Și cu glasul de supus, / A slăvit pe Domn Iisus”.

Iubiți fii sufletești,

Credința poporului nostru și marea sa iubire față de Domnul Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, sunt dovedite cu prisosință de strădaniile depuse în trecut de generații întregi de români, care au alcătuit mulțimea de colinde dedicate nașterii Lui, dar și altor evenimente din viața Sa. Urmând pilda înaintașilor noștri, să ne dovedim și noi credința și dragostea față de Dumnezeu, lucrându-ne propria mântuire, după cum ne îndeamnă colindul: „Creștinilor, noi astăzi / Degrabă s-alergăm, / Spre-a noastră mântuire, / Veniți la Viflaim!”.

Cu prilejul sfintelor sărbători ale Naşterii Domnului, Anului Nou şi Bobotezei vă dorim tuturor sănătate deplină, viaţă îndelungată, realizări spirituale şi materiale spre slava lui Dumnezeu şi spre mântuirea oamenilor. „La mulţi ani!”.

Al vostru de tot binele doritor
şi către Domnul pururea rugător

†Petroniu
Episcopul Sălajului


Descarcare document
Pastorala_Nasterea Domnului_2017 - PS Petroniu.pdf

Slujbe de pomenire pentru eroii din decembrie 1989

În toate bisericile şi mănăstirile ortodoxe din ţară şi străinătate ale Patriarhiei Române va fi oficiată vineri, 22 decembrie 2017, o slujbă de pomenire a eroilor care s-au jertfit în decembrie 1989 pentru libertatea, credinţa şi demnitatea poporului român.

Slujba de pomenire a eroilor din decembrie 1989 de la Catedrala patriarhală va fi oficiată de la ora 12.00.

În zilele de 21 şi 22 decembrie 2017, la cimitirele, monumentele şi troiţele închinate eroilor din decembrie 1989 din întreaga ţară, ierarhi, preoţi şi diaconi vor oficia slujbe de pomenire a celor care şi-au jertfit viaţa în urmă cu 28 de ani, pentru libertatea poporului român.

În Bucureşti, slujbe de pomenire ale eroilor din decembrie 1989 vor fi oficiate la:

- Troiţa din Cimitirul Eroilor Revoluţiei (cartierul Pieptănari, sector 4), 21 decembrie 2017, ora 10.00;
- Troiţele de la Piaţa Universităţii, 21 decembrie 2017, ora 12.30;
- Monumentul pentru Cinstirea Eroilor Revoluţiei (Piaţa Revoluţiei), 22 decembrie 2017, ora 9.00;
- Troiţa de la Radio, 22 decembrie 2017, ora 10.00;
- Troiţa de la Televiziune, 22 decembrie 2017, ora 11.00
- Troiţa Paraşutiştilor din curtea Televiziunii, 22 decembrie 2017, ora 11.30.
-
Slujbe de pomenire ale eroilor din decembrie 1989 vor mai fi oficiate de asemenea la Monumentul Eroilor căzuţi la Revoluţie (bulevardul Timişoarei, sector 6 Bucureşti) şi la Monumentul Eroilor Jandarmi (Aeroportul Internaţional Henri Coandă-Otopeni).

Biroul de Presă al Patriarhiei Române



Proiectul „BISERICA, TINERII ȘI COLINDELE” la a X-a ediție

Miercuri, 13 decembrie 2017, la Catedrala Episcopală „Înălțarea Domnului” din Zalău s-a finalizat proiectul „Biserica, tinerii și colindele”, Ediția a X-a.

În proiect au fost implicați 500 de copii de la școlile din Municipiul Zalău, iar ca parteneri au fost Inspectoratul Școlar al Județului Sălaj și Primăria Municipiului Zalău.

Acesta s-a derulat pe perioada lunilor noiembrie-decembrie 2017 și a avut ca scop cunoaşterea de către elevi şi tineri a învăţăturilor Bisericii, promovarea virtuţilor creştine, cultivarea comportamentului religios-moral, cunoașterea tradiţiilor religioase şi a colindelor în contextul socio-cultural actual, când se promovează în rândul tinerilor împrumuturi din diverse culturi.

Faza finală a proiectului s-a desfășurat la Catedrala Episcopală „Înălțarea Domnului” din Zalău, unde copiii și tinerii implicați în proiectul catehetic l-au colindat pe Preasfințitul Părinte Petroniu.

Au colindat copiii de la Şcoala Gimnazială „Simion Bărnuţiu” Zalău, înv. Ciunt Florentina; Şcoala Gimnazială „Gheorghe Lazăr” Zalău, prof. Beșe Alina; Colegiul Tehnic „Alexandru Papiu Ilarian” Zalău, prof. Avram Dan; Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Zalău, prof. Boțiș Diana; Liceul Tehnologic ,,Voievod Gelu’’ Zalău, prof. Ianchiş Ludovica; Liceul Tehnologic ,,Mihai Viteazul’’ Zalău, prof. Rus Dana; Şcoala Gimnazială „Porolissum” Zalău, prof. Man Liviana; Liceul de Artă ,,Ioan Sima” Zalău, prof. Ilea Ioana; Colegiul Naţional „Silvania” Zalău, prof. Dîngă Victor-Marius; C.S.E.I Şimleu Silvaniei Structura „Speranţa” Zalău, prof. Ioan Ciocmărean; Liceul Teoretic „Gheorghe Şincai” Zalău, prof. Micle Călin; Şcoala Gimnazială „Iuliu Maniu” Zalău, prof. Sabou-Chirti Maria; Liceul Sportiv „Avram Iancu” Zalău, prof. Moşincat Dan; Şcoala Gimnazială „Corneliu Coposu” Zalău, prof. Petrean Marcel; Grupul „Clopoței veseli” al Liceului Ortodox „Sfântul Nicolae” Zalău; Corul „Predania” al Liceului Ortodox „Sfântul Nicolae” Zalău și au încheiat „Spiridușii Valcăului” de la Școala Gimazială Nr.1 din Valcău de Sus.

La final, Preasfințitul Părinte Petroniu a felicitat pe copiii și pe profesorii care i-au pregătit, arătând purtarea de grijă a Episcopiei, pentru ca tânăra generație să păstreze nealterată tradiția colindelor. În continuare, Preasfinția Sa a oferit diplome de merit domnului primar al Zalăului, Ionel Ciunt și domnului viceprimar al Zalăului, Teodor Bălăjel. Copiii au fost răsplătiți cu daruri, oferite de Preasfințitul Părinte Petroniu și partenerii proiectului.




O conlucrare exemplară între Protoierie şi Primărie

Cuvântul Preafericitului Părinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, rostit cu prilejul sfinţirii Centrului de sănătate multifuncţional Sfântul Ierarh Nectarie, al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecţia Copilului, Primăria Sector 6 Capitală, marți, 12 decembrie 2017:

Am venit cu bucurie să vedem şi să binecuvântăm acest Centru de sănătate multifuncțional aflat sub ocrotirea Sfântului Ierarh Nectarie, grabnic ajutător și tămăduitor de boli, sfânt care a adus, de-a lungul vremii, speranță și vindecare multor oameni deznădăjduiți și bolnavi. În contextul lumii actuale, în care boala produce multă durere, iar ajutorarea aproapelui este o lucrare de înviere a sufletului din suferință, nădăjduim ca acest centru să aducă speranță, lumină și liniște în viața multora dintre semenii noștri aflaţi în grele încercări.

Inaugurarea acestei instituţii medicale evidențiază buna colaborare existentă între Protoieria Sectorului 6 Capitală şi Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 6, două instituții care conlucrează pentru a sprijini diferite categorii sociale defavorizate ce au nevoie de ajutor material şi duhovnicesc. Buna rodire a acestui parteneriat s-a concretizat în numeroase proiecte sociale, educaționale şi culturale spre folosul aproapelui. Astfel, alinarea suferinţelor celor bolnavi prin asistenţă spirituală, dar şi prin sprijinirea actului medical, precum şi susţinerea educaţiei în rândul copiilor şi tinerilor lipsiţi de posibilităţi materiale sunt două dintre obiectivele majore ale conlucrării dintre cele două instituţii.

În aceste momente ne aducem aminte de cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur care spune că Biserica este spital şi nu tribunal; nu te judecă, ci îți dăruiește iertare de păcate. Pe lângă misiunea ei principală care priveşte mântuirea credincioşilor, Biserica depune eforturi, împreună cu personalul medical, pentru vindecarea şi alinarea suferinţelor celor bolnavi, dovadă fiind cele 45 de instituţii medicale şi farmaceutice care funcţionează în prezent în Patriarhia Română, dar şi sprijinul pe care îl acordă actului medical, mai ales prin campaniile Donează sânge, salvează o viaţă şi Sănătate pentru sate.

Astfel, dotarea cabinetelor stomatologice din cadrul Centrului de sănătate multifuncțional „Sfântul Nectarie” cu echipamente de ultimă generaţie constituie o faptă a iubirii milostive pe care Protoieria Sectorului 6 al Capitalei o realizează pentru oamenii bolnavi cu posibilităţi financiare reduse, încât nu pot acoperi toate cheltuielile privind tratamentul medical. Aparatura și instrumentele medicale donate vor contribui la refacerea sănătăţii trupeşti a celor care solicită ajutor acestui nou centru medico-social.

Alte două proiecte importante susținute de cele două instituţii ţin cont de cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur care spune că, înainte de toate, trebuie să oferim copiilor noștri o educație bună. Dacă-ţi iubeşti copilul – spune el - arat-o prin educaţia pe care i-o dai. În acest sens, Centrul de zi „Sfinții Împărați Constantin și Elena”, dar şi Centrul social multifuncţional „Sfântul Andrei” au un rol important în supravegherea, îngrijirea și educaţia celor 170 de copii de vârstă preșcolară din Sectorul 6 al Capitalei.

De asemenea, în vederea susţinerii actului educaţional, peste 350 de copii au primit, la început de an şcolar, ghiozdane și rechizite din partea celor 24 de parohii ale Protopopiatului Sector 6 Capitală. Copiii provin din familii ce se confruntă cu dificultăți financiare, familii monoparentale sau familii numeroase, cu probleme de sănătate, familii care sunt incluse în programele de sprijin susţinute de Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului a Sectorului 6 în vederea prevenirii marginalizării sociale.

Banca Locală de Alimente Sector 6 este un proiect de mare importanţă socială, prin intermediul căruia va fi pusă în practică, probabil pentru prima dată în România, o paradigmă modernă de abordare a fenomenului dăunător al risipei alimentare, adică a unui mod de comportament cu efecte negative în plan economic, social şi de protecţie a mediului înconjurător. Proiectul menţionat beneficiază de un teren pus la dispoziţie de Patriarhia Română prin Asociaţia Diaconia. Acest proiect a fost aprobat de Consiliul Local al Sectorului 6 în luna iunie a anului 2015, primind, în februarie 2016, girul Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Se estimează că, prin intermediul Băncii Locale de Alimente Sector 6, peste 35.000 de persoane vulnerabile din comunitate vor beneficia de alimentele necesare traiului de zi cu zi.

Cu multă preţuire, felicităm toate persoanele din instituţiile care au susţinut aceste proiecte în folosul aproapelui, pe cei care au sprijinit construcţia acestui centru medical şi, îndeosebi, pe medicii şi pe ostenitorii din acest centru.

Ne rugăm Mântuitorului Iisus Hristos, Cel ce binecuvintează credința lucrătoare prin iubire milostivă, să dăruiască vindecare trupească şi sufletească tuturor oamenilor suferinzi şi să împărtăşească harul Său celor care îi ajută pe cei bolnavi.


† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române



Ședința Consiliului Eparhial al Episcopiei Sălajului

Marți, 12 decembrie 2017, la Centrul Eparhial al Episcopiei Sălajului a avut loc ședința Consiliului Eparhial al Episcopiei Sălajului.

În cadrul acesteia, Preasfințitul Părinte Petroniu a rostit cuvântul de bun venit adresat celor prezenți și a prezentat punctual calendarul desfășurării alegerilor pentru organismele deliberative și executive parohiale și eparhiale, pentru perioada 2018-2022.

În continuare, a fost aprobată Decizia de convocare a Adunărilor Parohiale Electorale din cuprinsul Eparhiei Sălajului, în vederea desfășurării alegerilor membrilor Consiliului parohial și a Comitetului parohial.

Potrivit Statutului pentru Organizarea şi Funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, Consiliul Eparhial este organismul executiv al Adunării Eparhiale, compus din nouă membri, dintre care trei clerici şi șase mireni, aleşi pe termen de patru ani de Adunarea Eparhială, dintre membrii ei şi care are în competenţă problemele bisericeşti administrative, culturale, social-filantropice, economice, patrimoniale şi fundaţionale pentru întreaga Eparhie.



Liturghie Arhierească la Parohia „Sf. Proroc Daniel” din Jibou

Duminică, 10 decembrie 2017, Preasfințitul Părinte Petroniu s-a aflat în mijlocul credincioșilor din orașul Jibou. Cu acest prilej, Preasfinția Sa a săvârșit Sfânta Liturghie în biserica cu hramurile „Sfântul Proroc Daniel” și „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe”. Din soborul de preoți și diaconi au făcut parte și Preacucernicul Părinte Ionuț Pop, vicarul eparhial al Episcopiei Sălajului, împreună cu Preacucernicii Părinți protopopi ai celor trei protopopiate ale Eparhiei Sălajului.

La final, Preacucernicul Părinte paroh Dan Dregan, protopopul Protopopiatului Jibou, a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru prezență și pentru cuvântul de învățătură, pe care l-a pus la sufletele celor prezenți.

Piatra de temelie a lăcașului de cult a fost sfinţită în data de 16 iunie 1991, iar în 23 aprilie 2002, altarul demisolului bisericii a fost sfințit, luându-l ca ocrotitor pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe. Până în anul 2005, lucrările la acest lăcaș de cult au fost coordonate de către Preacucernicul Părinte Gheorghe Longodor, iar începând cu acel an, lucrările au fost continuate de către Preacucernicul Părinte Dan Dregan.

În anul 2012, biserica a primit cel de-al doilea hram, „Sfântul Proroc Daniel”.

Lucrările efectuate la acest lăcaș de cult au fost finalizate în anul 2013, iar în data de 15 septembrie a aceluiași an, biserica a fost târnosită de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu Înaltpreasfinţitul Părinte Andrei, Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului şi cu Preasfinţitul Părinte Petroniu. Cu această ocazie, cei doi preoţi slujitori ai lăcașului de cult au primit din partea Preafericirii Sale distincţia Crucea Patriarhală. Tot în acel moment istoric, Sfântul Proroc Daniel a fost proclamat ocrotitorul oraşului Jibou.






Corala bărbătească ortodoxă „Armonia” la Zalău

În seara zilei de 9 decembrie 2017, la biserica „Sfântul Ierarh Nicolae” din Zalău a avut loc un regal de colinde, susținut de Corala „Armonia” a Arhiepiscopiei Tomisului. Cu acest prilej, la concert, alături de Preasfințitul Părinte Petroniu, au participat și Preacucernicii Părinți consilieri, membrii ai Permanenței Consiliului Eparhial al Episcopiei Sălajului și Preacucernicii Părinți protopopi ai celor trei protopopiate ale Eparhiei Sălajului.

Și de această dată, lăcașul de cult s-a dovedit a fi neîncăpător pentru mulțimea de oameni, prezentă la acest eveniment.

Repertoriul coralei din Constanța a fost vast, cuprinzând colinde tradiționale, cunoscute publicului larg, creații mai puțin cunoscute din repertoriul internațional, dar și momente instrumental-vocale oferite de mai mulți soliști ai coralei.

Corala bărbătească „Armonia” a fost înfiinţată în anul 2001, în cadrul Seminarului Teologic Ortodox din Tulcea, la iniţiativa Pr. Arhid. Lect. Univ. Dr. Ion-Iulian Dumitru. Din anul 2003, aflându-se sub patronajul Arhiepiscopiei Tomisului, corala „Armonia”, alături de Înaltpreasfinţitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a susținut nenumărate concerte în ţară şi în străinătate. Corala bărbătească ortodoxă „Armonia” abordează un repertoriu diversificat, fiind compus atât din piese religioase polifonice şi monodice (psaltice), folclor românesc, colinde tradiţionale româneşti şi străine, cât şi din piese ce fac parte din repertoriul clasic universal.

Vocile puternice, melodioase, cu un timbru aparte bisericesc, puse în valoare individual sau în cor, s-au reunit în mod fericit, motiv pentru care, desemnarea Coralei „Armonia”, în iulie 2014, drept cel mai bun cor bărbătesc din lume, în cadrul celei de-a VIII-a ediţii a Festivalului „World Choir Games”, desfăşurat la Riga, în Letonia, nu a fost o surpriză. A fost un titlu binemeritat, care a reconfirmat profesionalismul corului, medaliat deja la festivalurile din Cincinnati (SUA) şi Graz (Austria) şi, totodată, o recunoaştere internaţională a frumuseţii muzicii româneşti.




Hramul Liceului Ortodox „Sfântul Nicolae” din Zalău

Miercuri, 6 decembrie 2017, Liceul Ortodox din Zalău și-a prăznuit ocrotitorul, pe Sfântul Ierarh Nicolae. Cu acest prilej, elevii și cadrele didactice din cadrul acestei școli au avut bucuria de a-l avea în mijlocul lor pe Preasfințitul Părinte Petroniu, care a săvârșit Sfânta Liturghie în capela liceului cu hramul ,,Sfinții Trei Ierarhi”, înconjurat de părinții profesori ostenitori la această școală.

La slujbă au participat Doamna Maria Pop, Inspectorul Școlar General al Județului Sălaj, Doamna Mioara Gudea, Inspectorul Școlar General Adjunct, Doamna Claudia Boha, Inspectorul Școlar pentru disciplina Religie, elevii din clasele de liceu și cei din clasele primare și gimnaziale, alături de profesorii și învățătorii lor, precum și persoane care în fiecare duminică și sărbătoare sunt prezente la Dumnezeiasca Liturghie săvârșită în capela acestui așezământ teologic.

La final, Preacucernicul Părinte Călin Ciurbe, directorul Liceului Ortodox „Sfântul Nicolae” din Zalău, a mulțumit Preasfințitului Părinte Petroniu pentru prezență și i-a dăruit o icoană cu Sfântul Ierarh Nicolae, patronul spiritual al școlii.

În continuare, au fost împărțite cadouri și iconițe cu Sfântul Ierarh Nicolae tuturor copiilor și elevilor Liceului Ortodox „Sfântul Nicolae” din Zalău.

Clasa cu profil teologic, înființată în anul 1994, în cadrul Școlii Normale Gheorghe Șincai, a devenit instituție de sine stătătoare începând cu anul 1998, sub denumirea de Seminarul Teologic Liceal Ortodox Zalău. Până în prezent, au absolvit această școală 20 de generații de tineri, peste 70 dintre aceștia devenind slujitori ai altarului ca preoți sau diaconi. Începând cu anul școlar 2008-2009, Seminarul Teologic Liceal Ortodox și-a schimbat denumirea în Liceul Ortodox „Sfântul Nicolae”.

Liceul dispune de o bază materială bună, corespunzătoare pentru desfăşurarea unui proces instructive-educativ eficient: săli de clasă moderne, două săli multimedia, cabinete de limbi clasice şi limbi moderne, un laborator de informatică, un laborator de ştiinţe, dotat în anul 2008 cu mijloace moderne specifice disciplinelor în cauză, un cabinet metodic – punct de documentare pentru orientarea în carieră, care oferă cadrelor didactice şi elevilor responsabili cu revista şcolii acces la internet și bibliografie psiho-pedagogică, precum și o bibliotecă cu peste 3.000 de volume.

Începând cu anul şcolar 2011-2012, în cadrul Liceului Ortodox funcționează și clase de învățământ primar, având în momentul de față ciclul primar complet, începând de la clasa pregătitoare, dar având formate și clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, la nivelul ciclului gimnazial.

Capela cu hramul „Sfinții Trei Ierarhi” a fost amenajată la etajul al II-lea al liceului, fiind târnosită în anul 2003, de către Preasfințitul Părinte Petroniu. Cu timpul, datorită necesităților de ordin practic, paraclisul a fost extins ca spațiu, noile lucrări fiind sfințite în ziua de 30 ianuarie 2008.






Biserica se roagă pentru odihna sufletului Regelui Mihai I al României

Am aflat cu tristeţe despre trecerea din această viaţă a Majestăţii Sale Regele Mihai I al României, veste care a îndoliat şi îndurerat pe toţi românii din ţară şi străinătate.

Personalitate remarcabilă în plan naţional şi internaţional, Regele Mihai I al României rămâne în istorie ca simbol al unităţii şi demnităţii poporului român de pretutindeni şi ca exemplu de curaj, înțelepciune şi devotament în slujirea patriei şi a neamului românesc în vremurile dificile din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial şi în perioada de început a regimului comunist din România.

De-a lungul întregii sale vieți, în care a reprezentat cu demnitate poporul român, Majestatea Sa a fost un susţinător permanent al Bisericii Ortodoxe Române, participând adesea la slujbele din Catedrala Patriarhală, precum şi la sfinţirea Catedralei mitropolitane din Timişoara, în anul 1946, împreună cu Patriarhul Nicodim.

În aceste momente de întristare, în numele Sfântului Sinod, al clerului şi credincioşilor Bisericii Ortodoxe Române, adresăm sincere condoleanţe Casei Regale a României şi ne rugăm Mântuitorului nostru Iisus Hristos să aşeze sufletul Majestăţii Sale Regele Mihai I al României în lumina, pacea şi iubirea Preasfintei Treimi şi să dăruiască alinare sufletească tuturor celor îndureraţi de trecerea sa din această viaţă.

În toate bisericile din Patriarhia Română se vor înălța rugăciuni pentru odihna sufletului Regelui Mihai.

Veșnica lui pomenire din neam în neam!

Cu părintești condoleanțe și binecuvântare pentru membrii Casei Regale şi pentru toţi cei îndoliaţi,


† DANIEL
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române



Vizita Preasfințitului Părinte Makarios, Episcop de Hristoupolis şi Vicar al Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, în Episcopia Sălajului


În perioada 2-5 decembrie 2017, la invitația Preasfințitului Părinte Petroniu, Preasfințitul Părinte Makarios, Episcop de Hristoupolis şi Vicar al Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, a făcut o vizită în Episcopia Sălajului.

Duminică, 3 decembrie 2017, Preasfințitul Părinte Makarios, împreună cu Preasfințitul Părinte Petroniu, a săvârșit slujba Sfintei Liturghii în biserica Parohiei „Sfântul Ierarh Nicolae” din Zalău, cu prilejul hramului de iarnă.

În ziua de luni, 4 decembrie 2017, Preasfinția Sa, alături de Chiriarhul locului și de Preacucernicii Părinți Ionuț Pop, vicarul eparhial al Episcopiei Sălajului și Ion Ardelean, consilierul administrativ-bisericesc al Eparhiei, a vizitat lăcașul de cult al Parohiei Marca, Schitul „Nașterea Maicii Domnului” din aceeași localitate, bisericile parohiilor Nușfalău, „Intrarea în biserică a Maicii Domnului” din orașul Șimleu Silvaniei, Centrul Social Multifuncțional „Filantropia” al Parohiei „Intrarea în biserică a Maicii Domnului” din Șimleu Silvaniei, Colecția Muzeală de arheologie, arte și icoană veche din cadrul Protopopiatului Șimleu Silvaniei și Mănăstirea Bic, unde cei doi Ierarhi au fost întâmpinați cu flori, de către Preacuvioasa Maică stareță, stavrofora Marina Lupou și viețuitoarele acestui așezământ monahal.

Marți, 5 decembrie 2017, Preasfințitul Părinte Makarios și-a continuat vizita pastorală în Municipiul Zalău, fiind impresionat de frumusețea și căldura picturii lăcașurilor de cult, precum și de noblețea sufletească a oamenilor, care l-au întâmpinat cu multă bucurie în bisericile ,,Adormirea Maicii Domnului”, Catedrala Episcopală „Înălțarea Domnului”, ,,Nașterea Maicii Domnului” și „Pogorârea Sfântului Duh”.

Vizita Preasfințitului Părinte Makarios în Episcopia Sălajului s-a încheiat marți, 5 decembrie 2017.




www.youtube.com/channel/UCEYWHprNFWapMl2L5rAAclg patriarhia.ro episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=162&vanzari=162 episcopiasalajului.ro/index.php?idmenu=156&vanzari=156 basilica.ro